reflexions sobre l'educació

Opinions que reforcen la nostra manera de fer

En aquest apartat trobaràs idees i maneres de pensar que tenen molt a veure amb el nostre projecte educatiu. Són idees de persones que ens inspiren, per això volem convidar-te a participar d’aquests continguts tan motivadors.

A l’Escola L’Horitzó pensem que una educació que permeti a la persona crear un coneixement fruit de la seva reflexió personal no només és clau per al seu present, sinó també per a les seves oportunitats futures i les del seu entorn.


  • “Aprendre a aprendre no ha estat mai tan important com avui”, Rethinking Education, UNESCO.
  • “L’escola pot educar només si es nega com a escola, si sap recrear les mateixes condicions de la vida”, G.Rodari.
  • “[In schools] the development of general ability for independent thinking and judgement should always be placed foremost, not the acquisition of special knowledge”, A.Einstein.
  • “El món no està desproveït de valors; en el món hi ha, si més no, un valor, l’existència de la responsabilitat, que és millor que la seva no-existència.[...] Fonamentar un sentiment de la humanitat és una tasca educativa i intel·lectual molt important per al món del demà”, H.Jonas.
  • “Cada alumne ha de ser tractat com un individu que desplega els seus poders mentals i de qui s’espera que faci una contribució activa i creativa a la discussió dins l’aula. Aquesta mena de pedagogia és impossible si les classes no són reduïdes”, M.Nussbaum.
  • L’important és ensenyar a aprendre, a reflexionar. “Mentre aprenem, les nostres neurones alteren les seves estructures i enforteixen les seves connexions sinàptiques”, N.Doidge. La plasticitat cerebral demostra que el cervell és modulable pels esdeveniments i les experiències.
  • "Durant els primers anys el decisiu no és el nombre de neurones sinó les connexions [sinàptiques] que s’hi estableixen, resultat de la interacció de genètica i medi ambiental",J.Masiá. Heus ací el gran paper que juga en la formació del nen el seu entorn més pròxim: família i escola.

 

Entrevista a David Marsh | Experto en bilingüismo

“El problema de los colegios bilingües es que generan falsas expectativas”

El coautor de una estrategia para promover la diversidad lingüística en Europa critica la falta de innovación en las escuelas.

EL PAÍS | Laboratorio de felicidad

¿Por qué el cerebro necesita equivocarse lo antes posible?

La mejor forma de aprender es enfrentarse sin miedo al error y que este no afecte a nuestra autoestima.

Entrevista a Robert Slavin | Psicólogo, máximo impulsor del aprendizaje cooperativo

“Hay que enseñar a aprender”

Tengo 67 años. Nací en Washington y vivo en Baltimore. Dirijo el centro de investigación y reforma en educación de la Johns Hopkins University. La educación puede ser un modo de justicia e igualdad social. Tengo fuertes sentimientos morales, y esa es la lección más importante de todas las religiones.

Entrevista a David Bueno | Biòleg

“Música, plàstica i educació física haurien de ser les assignatures principals”

Un dels grans misteris del nostre cos és el cervell. El biòleg David Bueno no només s'ha dedicat a investigar-lo, sinó també a explicar-nos d'una manera científica i planera per què ens comportem d'una manera i no d'una altra.

Entrevista a Jerome Friedman | Físic premi Nobel

“La ciència i l’art requereixen la mateixa creativitat”

Aquest físic de Chicago té 88 anys, un 10% de visió, un caràcter jovial i un premi Nobel de física per la seva contribució a la descoberta dels quarks, les partícules que formen els protons i neutrons a l’interior dels àtoms de tota la matèria que veiem al nostre voltant.

Entrevista a Dan Levy | Profesor e investigador de Políticas Públicas en la Universidad de Harvard

“Muchas universidades van a cerrar, porque no hacen falta”

Hasta ahora no era necesario ser el mejor profesor: bastaba con ser el más cercano. Por eso, muchas universidades no se esforzaban en ser las primeras: tenían suficiente con ser las primeras a las que podías ir. Levy, asesor de la Fundació La Caixa, advierte de que el coste cero digital en la copia y transmisión de contenidos liquida esa ventaja.

Peter Diamandis | Reinventing How We Teach Our Kids

“Five Issues with Today’s Elementary Schools”

There’s probably lots of issues with today’s traditional elementary schools, but I’ll just choose a few that bother me most.

The Economist | Coming to an office near you

“The effect of today’s technology on tomorrow’s jobs will be immense—and no country is ready for it”

INNOVATION, the elixir of progress, has always cost people their jobs. In the Industrial Revolution artisan weavers were swept aside by the mechanical loom. Over the past 30 years the digital revolution has displaced many of the mid-skill jobs that underpinned 20th-century middle-class life. Typists, ticket agents, bank tellers and many production-line jobs have been dispensed with, just as the weavers were.

Acceleration growth | Present age is the greatest time we humans live In

“We humans live in a special time. We are on the verge of a big change and few of us have already realized it. Why is our time special?”

Life is cheaper, easier and more convenient than only 50 years ago. And there is no reason why this progress should stop soon. Our living generations are richer and have better lives than any human before us. We have access to unlimited information, free communication and can buy almost anything we want.

World economic forum | The Future of Jobs | Report 2018

Centre for the New Economy and Society

Hanna Dumont, David Istance and Francisco Benavides
| The Nature of Learning

Innovative Learning Environments Project
How can the learning sciences inform the design of 21st century learning environments?

Emotion and cognition in the age of AI
 

Emotion and cognition in the age of AI is an Economist Intelligence Unit report commissioned by Microsoft
It explores, via an international survey, expert interview panel and academic literature review, how educators view the relationship between emotional well-being and learning.

Ara Criatures | L’educació a través dels ulls de la neurociència

Conèixer el funcionament del cervell és important en l’àmbit educatiu per poder veure quines estratègies es poden aplicar a l’aula per facilitar l’aprenentatge de les diverses matèries
Entendre com funciona el sistema nerviós és de vital importància, ja que té una aplicabilitat directa quan a l’escola s’hi treballen les funcions cognitives. Per exemple, des de la neurociència sabem que per a diferents tipus d’aprenentatge i per a diferents tipus de memòria hi ha una estructura molt important al cervell que es diu hipocamp i que treballa relacionant els estímuls amb el context. Per tant, conèixer això pot tenir una aplicabilitat directa en l’àmbit educatiu, perquè si aprendre un contingut concret depèn de l’hipocamp, podrem veure quines estratègies d’aprenentatge es poden aplicar a l’aula perquè l’adquisició d’informació sigui més fàcil per a l’estudiant.

Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.

934 177 658