Buscant l’Arc de Sant Martí

A través de l’experimentació, busquem l’Arc de Sant Martí.
Aquest projecte ha estat treballat amb els alumnes de 6 i 7 anys.
Volem treballar i promoure experiències positives d’aprenentatge i acostament a la ciència a través del treball en grup; per tal de despertar l’interès de l’alumnat per l’aprenentatge de la ciència.
La feina es clourà amb un encontre que serà una Fira d’Experimentació al CosmoCaixa. Serà un moment de trobada i d’intercanvi amb altres alumnes d’altres escoles.

Tots els alumnes participants gaudiran d’un matí d’exploració amb els materials dels projectes creats per tots. Gaudirem de les propostes d’altres alumnes d’altres escoles.

• com poso els miralls?
  • quanta aigua necessito?
  • com he de posar el full?
  • i si ho faig al terra?
  • puc descomposar la llum sobre una altra superfície?
  • podem aconseguir-ho sobre una cartolina negra?

Un projecte treballat amb els alumnes de 6 i 7 anys

Qüestió essencial

Experimentar per resoldre el repte: Fer aparèixer un Arc de Sant Martí.
Descobrir la descomposició de la llum, a partir de l’anàlisi d’experiències reals i que sorgeixin dels propis neguits o inquietuds dels alumnes.

Producte final

L’Arc de Sant Martí.

Les finalitats de l’aprenentatge

Descobrir i experimentar amb la llum (natural i/o artificial).
Elaborar uns miralls i experimentar lliurement amb els miralls: Com em veig, com veig al company a través del mirall (el busco), em dibuixo mirant la meva imatge, etc.
Treballar la descomposició de la llum.
Respectar el treball fet amb altres companys i el material que utilitzem.
Afavorir la relació entre els diferents companys d’ambdós grups, treball col·laboratiu, etc.

Materials i eines necessàries
Cartró, serres i aironfix amb efecte mirall, cinta adhesiva, miralls (tan elaborats per ells mateixos, com de vidre), fulls de paper, llapis, recipients amb diferents quantitats d’aigua etc.
Reflexions del mestre

En el moment en que van aconseguir trobar l’Arc de Sant Martí, els nens es van interessar molt i tenien ganes de seguir provant diferents coses i investigant més sobre aquest fet.

Ens vam trobar amb l’inconvenient que molts dies, durant el mes de gener i febrer, ha plogut o ha fet núvol, i llavors no podíem experimentar i mantenir la motivació fàcilment per això vam decidir provar-ho amb llanternes, però encara no hem aconseguit trobar l’Arc de Sant Martí prou clar com amb la llum del Sol.