Aquest web utilitza cookies perquè puguem oferir-vos la millor experiència d'usuari possible. La informació de les cookies s'emmagatzema al teu navegador i realitza funcions tals com reconèixer-te quan tornes a la nostra web o ajudar el nostre equip a comprendre quines seccions de la web trobes més interessants i útils.
Clar com l’aigua

Els alumnes, en petits grups, es troben un objecte a dins d’unes bosses opaques i han d’identificar per a què serveix i raonar per què aquell objecte és tecnologia. Dialoguen perquè aquests objectes han estat dissenyats per solucionar un problema. Finalment dedueixen entre tots de quin material està fet l’objecte i de quins altres materials podria estar fet.
2a Sessió : (Ens convertim en enginyers)
Els alumenes es converteixen en enginyers i per equips resolen el següent repte: crear una construcció per una mascota, amb unes premisses i un material concret durant 20 minuts.
Posteriorment comprovar si funciona i millorar la construcció.
3a Sessió : (Salvant la tortuga de la Salila)
Es llegeix el conte Salvant la tortuga de la Salila. Un cop acabat, es situa a nivell geogràfic el país de l’Índia i el riu Ganges, així com altres aspectes geogràfics importants.
Els alumnes pensen i identifiquen quines contaminacions pateix el riu Ganges i quines possibles solucions, ells com a enginyers aportarien.
4a Sessió : (Som enginyers mediambientals)
En aquesta sessió, els alumnes es converteixen en enginyers mediambientals. Primerament, a partir d’un experiment, descobreixen la diferència entre contaminant i contaminació. També acaben definint la diferència entre contaminació natural i artificial. A partir d’aquesta definició, en equips de quatre alumnes busquen les contaminacions naturals i artificials que hi ha en uns paisatges donats.
Finalment es fa una posada en comú amb els altres equips.
5a Sessió : Títol de la sessió: Explorem materials per al nostre filtre (pendent)
En aquest sessió el repte serà trobar els materials per al filtre que netegin l’aigua i no hi hagi partícules, facin un color clar i net i alhora que per fer-ho no els impliqui una llarga durada de temps. A partir d’aquests criteris primer responen unes preguntes.
- Quins materials creieu que poden treballar millor per filtrar aigua contaminada? Per què penseu això?
- Quins materials creieu que no poden filtrar aigua contaminada? Per què?
Primer hauran de dir quina contaminació pensen que és.
Després passaran a experimentar 3 materials donats que poden utilitzar per filtrar (reixeta, paper de filtre, sorra i grava) i ompliran una fitxa d’observació de cada material on s’especifica:
- Quina quantitat de partícules s’han filtrat (Moltes, algunes, poques).
- El filtre ha canviat el color de l’aigua (Sí/No)
- Quants segons ha trigat el filtre en netejar ¼ del recipient donar?
- Altres observacions.
En els equips de treball, els alumnes ompliran una fitxa amb els materials que han escollit per a la realització del seu filtre tot responent a les preguntes:
- Quins materials heu escollit per al disseny del vostre filtre?
- Per què els heu escollit?
- Quins no heu escollit? Per què?
- Si haguéssiu d’escollir un sol materials pel vostre filtre, quin escolliríeu?
Cada equip dissenyarà el seu filtre d’aigua a partir dels materials provats en les sessions anteriors.
Tindran en compte els passos del procés de disseny de l’enginyeria en la creació del filtre i aniran omplint les fitxes corresponents (Una per cada pas del procés de l’enginyeria):
Fitxa de creació, pressupost, preguntes, imaginar, planificar i l’última serà la de millora del propi filtre.

Aquest projecte s’està duent a terme en els grups de 10 i 11 anys
els alumnes reflexionen la connexió que hi ha entre l’estudi científic de l’aigua i el cicle de l’aigua


Els alumnes també reflexionen sobre la importància dels enginyers en mantenir i proveir una aigua amb qualitat
Dissenyem un filtre d’aigua (Projecte STEAM)
Aquest projecte s’està duent a terme en els grups de 10 i 11 anys. Forma part d’un altre projecte amb la finalitat de construir un rec automàtic per a l’hort de l’Escola, però la realització d’aquest ens ajuda a l’aportació de coneixements i experiència per dur-lo a terme.
Amb aquest projecte els alumnes reflexionen la connexió que hi ha entre l’estudi científic de l’aigua i el cicle de l’aigua.
Les persones necessitem aigua neta i potable per tal de poder hidratar-nos, així com també és necessària pels animals i les plantes.
Els alumnes també reflexionen sobre la importància dels enginyers mediambientals en mantenir i proveir una aigua amb qualitat.
Amb aquest projecte s’arribarà a construir un filtre d’aigua. Alhora els alumnes hauran après tot un seguit de coneixements i vocabulari a nivell científic (tecnologia, enginyeria, filtre, cicle de l’aigua…) i hauran treballat de manera col·lectiva (equips de treball) fent ús del procés de desenvolupament de l’enginyeria.
Tot seguit especifiquem les finalitats/objectius que pretenem arribar en cada sessió realitzada:
1a Sessió introductòria: Títol de la sessió: Els objectes que són tecnologia
- Identificar objectes de la vida quotidiana que són tecnologia.
- Identificar els problemes que ens ajuden a solucionar els objectes analitzats.
- Identificar els materials dels quals està fet aquell objecte.
- Arribar a la conclusió que els enginyers són les persones que dissenyen objectes.
- Definir la paraula tecnologia.
- Dissenyar una torre de mínim 30 cm d’alçada amb un material concret en la qual s’hi ha d’aguantar un nino durant 20 segons.
- Aconseguir el repte en 20 minuts.
- Definir què és un enginyer.
- Treballar en equip, com enginyers, per tal d’aconseguir el nostre repte comú.
- Millorar la nostra construcció a partir dels resultats obtinguts en la primera construcció.
- Arribar a la descripció del procés de desenvolupament de l’enginyeria.
- Escoltar i comprendre el conte: Salvant la tortuga de la Salila.
- Situar geogràficament l’Índia en el mapa mundi del grup.
- Treballar aspectes geogràfics (mars i oceans que envolten l’Índia, riu Ganges, capital de l’Índia, aspectes de la població…).
- Identificar els diferents tipus de contaminacions que apareixen en el conte.
- Buscar solucions en aquestes contaminacions.
- Identificar els passos del procés del desenvolupament de la enginyeria mitjançant el conte.
- Reconèixer la feina dels enginyers mediambientals per ajudar en els problemes de la contaminació de l’aigua, de l’aire i de la terra.
- Definir i identificar contaminacions naturals i artificials.
- Aprendre les propietats d’alguns materials que podem utilitzar per fer el nostre filtre.
- Preveure quins materials ens aniran millor per al nostre filtre.
- Provar els materials.
- Escollir els materials més adequats, un cop provats, per fer el nostre filtre.
- Dissenyar, cada equip, el seu filtre d’aigua a partir dels materials provats en les sessions anteriors i que creiem que podem ser els millors.
- Tenir present els passos del procés de disseny de l’enginyeria en la creació del nostre filtre.
- Preguntar-nos i imaginar idees per fer el filtre.
- Planificar de forma detallada el nostre filtre, amb els materials que necessitarem, cost…
- Crear el filtre i observar els resultats que obtenim.
- Millorar el disseny tenint en compte els resultats obtinguts.
- Objectes diversos que són tecnologia (bolígraf, tisores, raspall de dents, pot de cola, cullera…)
- Bossa de paper.
- Fitxes per realitzar l’activitat.
- 20 cartolines de 7 cm d’amplada per 12,5 cm de llargada.
- Un regle de 30 cm.
- Una tira de cinta adhesiva de 30 cm.
- Unes tisores.
- Un peluix d’un pes aproximat de 100 g.
- Una cartolina per representar el procés de desenvolupament de l’enginyeria.
- El conte «Salvant la tortuga de la Salila».
- Fitxa dels elements contaminants i les solucions.
- Fitxes plastificades de diferents paisatges contaminats.
- Retoladors permanents (dos colors).
- Recipients amb aigua bruta d’herbes, sorra, oli…
- Una reixeta, paper de filtre i sorra o grava.
- Fitxes.
- Qüestionari sobre els materials escollits.
- El material estarà en funció de la planificació del filtre de cada equip.
- Fitxes per a l’observació.
Està sent un projecte molt enriquidor pels alumnes dels grups de 10 i 11 anys. Estan gaudint molt en les diverses sessions, sobretot pel fet que en cada una d’elles se’ls proposa un repte diferent i això els engresca a treballar amb motivació. Estan treballant de manera col·lectiva i interdisciplinària; a cada sessió, fan aprenentatges de ciències, tecnologia, enginyeria, art i matemàtica (STEAM) despertant la curiositat per desenvolupar altres competències.