Els canvis a l’educació: la necessitat que els joves comprenguin i dominin l’AI

Els canvis a l'educació: la necessitat que els joves comprenguin i dominin l'AI

Hem participat a l’Escola d’estiu Connexió AI-CSIC (Consell Superior d’Investigacions Científiques) amb la ponència «Els canvis a l’educació: la necessitat que els joves comprenguin i dominin l’AI» a càrrec del Marc Oliveras.

A la nostra escola, dins del nostre projecte, ensenyem a entendre i a dominar l’AI.
Tots els ciutadans tenen dret a poder comprendre la tecnologia i el seu impacte i per això donem les eines necessàries, a totes i tots els nostres alumnes, perquè dominin la tecnologia, perquè siguin ciutadans actius i no manipulables, perquè ajudin a continuar creant una democràcia de qualitat. Es tracta d’un camí d’aprenentatge que va nodrint aquestes capacitats al llarg de molts anys.
La visió que va fer que creéssim aquest projecte d’AI és una visió humanista i per això i paral·lelament fem diàlegs socràtics on els mateixos alumnes aprenen, dialogant, a valorar els pros i els contres de les noves tecnologies i en especial de l’AI. Un exemple ha estat la lectura de Brave New World (Un món feliç) de Huxley, que els ha permès anar desenvolupant idees i trobant respostes a preguntes tan complicades com «què significa ésser humà», «quin és el nostre propòsit de vida, de llibertat, o el nostre concepte de felicitat».
Ajustant-nos a les possibilitats de cada edat, comencem el nostre currículum de pensament computacional als 3 anys, i el currículum de programació als 8 anys. També millorem allò que nosaltres anomenem pensament dual, és a dir, els alumnes han d’aprendre a treballar amb BBDD perquè amb l’ús d’algorismes els models creats donin informació sobre el futur, reconeixent que tot són aproximacions perquè les dades del passat no sempre reflecteixen perfectament el comportament del futur. Això, d’una banda, i de l’altra, han de tenir els coneixements que els permetin imaginar quines tasques es podran automatitzar en el futur i així reconèixer i anticipar canvis a les seves professions i a les seves vides.
Els ajudem a imaginar el futur i a crear solucions imaginatives als problemes del present.