Ir al contenido principal

L’ofici de sommelier

Pel projecte que estem fent sobre gastronomia catalana, la sommelier Sònia Guallar ens ha vingut a explicar el seu ofici.

Ens ha explicat moltes coses: com estan els ceps al llarg dels diferents mesos de l’any, com es fa el vi blanc, com es fa el vi negre, si amb el raïm blanc podem fer vi negre i blanc o només ho podem fer amb el raïm negre, què és el maridatge i com es fa.

Hem fet most. L’hem aixafat amb les mans. Uns ho hem fet amb un colador entremig del bol i el raïm i els altres, directament barrejant la pell, els pinyols, el suc i la rapa.

L’hem deixat reposar una estona. El color del most al cap d’unes hores ha canviat, el que estava amb les pells era una mica més fosc.

Hem fet un maridatge de xocolata negra amb aigua. Primer hem tastat la xocolata negra, una mossegada i hem begut una mica d’aigua; després ho hem fet a mossegadetes molt petites, com si fóssim ratolins; les papil·les gustatives han fet la seva feina i la xocolata negra barrejada amb l’aigua l’hem trobat molt més bona, menys amarga i més dolça.

Hem tastat el most que estava filtrat, estava molt bo i molt dolç.

El most que estava barrejat amb la rapa, la pell i els pinyols els hem posat dins d’unes ampolles i les hem tapat amb un globus. Volem veure si els bacteris que es mengen el sucre es tiren “pets” i el gas ens infla els globus.

Un dels globus s’està inflant a poc a poc, a l’altre, com s’infla poquíssim, li hem posat un altre globus a sobre, per si hi ha un foradet i no ens hem adonat.

A totes dues ampolles estem veient bombolles que es van bellugant, com si els bacteris fessin una festa; els bacteris transformen el sucre.

Seguim observant. Què ens acabarà passant?

Hem gaudit molt amb l’observació i els experiments que hem fet!

L’experiència de fer most i observar la seva evolució permet als nens entendre el procés de la fermentació d’una manera tangible i visual. La manipulació dels raïms, l’ús de diferents tècniques per extreure el most i la comparació dels resultats afavoreix el desenvolupament de les habilitats motores fines, l’observació científica i el pensament crític.

El maridatge de la xocolata negra amb aigua és una manera divertida de comprendre com les nostres papil·les gustatives perceben els sabors i com les combinacions d’aliments poden modificar aquesta percepció.

A més, l’experiment amb les ampolles i els globus introdueix conceptes bàsics de microbiologia, com ara la fermentació i l’acció dels bacteris, d’una manera lúdica i atractiva.

Aquest tipus d’activitats interdisciplinàries que barregen ciència, gastronomia i art no només proporcionen coneixements acadèmics, sinó que també fomenten la curiositat, la creativitat i la capacitat de treballar en equip, entre altres.