Aquest web utilitza cookies perquè puguem oferir-vos la millor experiència d'usuari possible. La informació de les cookies s'emmagatzema al teu navegador i realitza funcions tals com reconèixer-te quan tornes a la nostra web o ajudar el nostre equip a comprendre quines seccions de la web trobes més interessants i útils.
Les ombres i el Sol
![](/images/ombres6.jpg#thumbnail=899%2C%2C&srcset=1)
L’objectiu és fomentar l’experimentació, la indagació i la descoberta en l’aprenentatge
de les ciències de l’alumnat en el cicle mitjà d’educació primària.
![](/images/ombres3.jpg#thumbnail=899%2C%2C&srcset=1)
Busquem afavorir el treball cooperatiu entre els nostres alumnes
Busquem afavorir el treball cooperatiu entre els nostres alumnes
despertar la curiositat a partir dels coneixements que ja tenen quant al Sol i a les ombres
despertar la curiositat a partir dels coneixements que ja tenen quant al Sol i a les ombres
![](/images/ombres9.jpg#thumbnail=899%2C%2C&srcset=1)
![](/images/ombres7.jpg#thumbnail=%2C%2C&srcset=1)
![](/images/ombres1.jpg#thumbnail=%2C%2C&srcset=1)
![](/images/ombres4.jpg#thumbnail=%2C%2C&srcset=1)
![](/images/ombres2.jpg#thumbnail=%2C%2C&srcset=1)
![](/images/ombres5.jpg#thumbnail=%2C%2C&srcset=1)
![](/images/ombres8.jpg#thumbnail=%2C%2C&srcset=1)
Qüestió essencial
Busquem afavorir el treball cooperatiu entre els nostres alumnes i despertar la curiositat a partir dels coneixements que ja tenen en quant al Sol i a les ombres que aquest fa a l’hivern i a l’estiu.
Establim un diàleg a partir del qual surten molts temes relacionats amb el Sol, les estacions, el dia i la nit… A partir de totes les exposicions sorgeixen moltes preguntes i ens quedem amb una per tal d’experimentar i portar-la a la pràctica per tal de donar-ne resposta.
L’objectiu és, a partir del plantejament d’una pregunta, poder donar-hi resposta i finalment culminar amb una presentació oral acompanyada d’un pòster i d’un power point, al Cosmocaixa, davant d’altres escoles, per tal de compartir vivències i aprenentatges.
Establim un diàleg a partir del qual surten molts temes relacionats amb el Sol, les estacions, el dia i la nit… A partir de totes les exposicions sorgeixen moltes preguntes i ens quedem amb una per tal d’experimentar i portar-la a la pràctica per tal de donar-ne resposta.
L’objectiu és, a partir del plantejament d’una pregunta, poder donar-hi resposta i finalment culminar amb una presentació oral acompanyada d’un pòster i d’un power point, al Cosmocaixa, davant d’altres escoles, per tal de compartir vivències i aprenentatges.
La pregunta que ha sortit en el grup és la següent:
Està el Sol igual d’alt a l’hivern que a l’estiu?
Un cop hem plantejat la pregunta, hi ha un gran debat entre els alumnes per intentar esbrinar com demostrar que les ombres son diferents segons el dia i l’hora. Busquem informació tant a dins com a fora de l’Escola i busquem la manera de poder comprovar-ho. Finalment arribem a la conclusió que fent un experiment amb les ombres podem trobar-hi alguna solució.Donem resposta a la pregunta:
Fem un patró d’ombres. Amb paper d’embalar pugem al terrat de l’Escola i enganxem un escuradents o palet, amb plastilina, en un extrem del paper. Assenyalem els punts cardinals en el mural.Mesurem les obres en 5 moments diferents del dia (9h, 11h, 13h, 15h, 16h) i així successivament un cop cada setmana durant 8 setmanes.Arribem a la conclusió que les ombres fan un patró: llarg, llarg, curt, curt, llarg.
Productes finals
Fer un patró d’ombres per intentar donar resposta i concloure la pregunta realitzada al principi.
Les finalitats de l’aprenentatge
- Aconseguir un coneixement més profund sobre el Sol i les ombres provocades per ell.
- Treball en equip i col·laboració entre ells.
- Respecte per les idees de tots els companys.
- Seguretat en el moment de l’exposició del tema.
Materials i eines necessàries
- Paper d’embalar.
- Llapis i retoladors.
- Plastilina.
- Un escuradents o un pal.
- Llanes de colors.
Reflexions dels mestres
És un tema molt interessant i motivador pels alumnes.
Hem hagut de fer un parell de modificacions ja que ens vam trobar amb alguns imprevistos: vam observar que en algun moment del dia algun edifici ens tapava el Sol i no podíem mesurar bé les ombres. Això ens va portar a fer uns petits canvis.