Skip to main content

Les ombres i el Sol

L’objectiu és fomentar l’experimentació, la indagació i la descoberta en l’aprenentatge

de les ciències de l’alumnat en el cicle mitjà d’educació primària.

Busquem afavorir el treball cooperatiu entre els nostres alumnes

despertar la curiositat a partir dels coneixements que ja tenen quant al Sol i a les ombres


Qüestió essencial
Busquem afavorir el treball cooperatiu entre els nostres alumnes i despertar la curiositat a partir dels coneixements que ja tenen en quant al Sol i a les ombres que aquest fa a l’hivern i a l’estiu.
Establim un diàleg a partir del qual surten molts temes relacionats amb el Sol, les estacions, el dia i la nit… A partir de totes les exposicions sorgeixen moltes preguntes i ens quedem amb una per tal d’experimentar i portar-la a la pràctica per tal de donar-ne resposta.
L’objectiu és, a partir del plantejament d’una pregunta, poder donar-hi resposta i finalment culminar amb una presentació oral acompanyada d’un pòster i d’un power point, al Cosmocaixa, davant d’altres escoles, per tal de compartir vivències i aprenentatges.

La pregunta que ha sortit en el grup és la següent:

Està el Sol igual d’alt a l’hivern que a l’estiu?

Un cop hem plantejat la pregunta, hi ha un gran debat entre els alumnes per intentar esbrinar com demostrar que les ombres son diferents segons el dia i l’hora. Busquem informació tant a dins com a fora de l’Escola i busquem la manera de poder comprovar-ho. Finalment arribem a la conclusió que fent un experiment amb les ombres podem trobar-hi alguna solució.

Donem resposta a la pregunta:

Fem un patró d’ombres. Amb paper d’embalar pugem al terrat de l’Escola i enganxem un escuradents o palet, amb plastilina, en un extrem del paper. Assenyalem els punts cardinals en el mural.Mesurem les obres en 5 moments diferents del dia (9h, 11h, 13h, 15h, 16h) i així successivament un cop cada setmana durant 8 setmanes.Arribem a la conclusió que les ombres fan un patró: llarg, llarg, curt, curt, llarg.
Productes finals

Fer un patró d’ombres per intentar donar resposta i concloure la pregunta realitzada al principi.

Les finalitats de l’aprenentatge
  1. Aconseguir un coneixement més profund sobre el Sol i les ombres provocades per ell.
  2. Treball en equip i col·laboració entre ells.
  3. Respecte per les idees de tots els companys.
  4. Seguretat en el moment de l’exposició del tema.
Materials i eines necessàries
  • Paper d’embalar.
  • Llapis i retoladors.
  • Plastilina.
  • Un escuradents o un pal.
  • Llanes de colors.
Reflexions dels mestres

És un tema molt interessant i motivador pels alumnes.
Hem hagut de fer un parell de modificacions ja que ens vam trobar amb alguns imprevistos: vam observar que en algun moment del dia algun edifici ens tapava el Sol i no podíem mesurar bé les ombres. Això ens va portar a fer uns petits canvis.