Aquest web utilitza cookies perquè puguem oferir-vos la millor experiència d'usuari possible. La informació de les cookies s'emmagatzema al teu navegador i realitza funcions tals com reconèixer-te quan tornes a la nostra web o ajudar el nostre equip a comprendre quines seccions de la web trobes més interessants i útils.
Les ombres i el Sol

L’objectiu és fomentar l’experimentació, la indagació i la descoberta en l’aprenentatge
de les ciències de l’alumnat en el cicle mitjà d’educació primària.

Busquem afavorir el treball cooperatiu entre els nostres alumnes
Busquem afavorir el treball cooperatiu entre els nostres alumnes
despertar la curiositat a partir dels coneixements que ja tenen quant al Sol i a les ombres
despertar la curiositat a partir dels coneixements que ja tenen quant al Sol i a les ombres







Qüestió essencial
Busquem afavorir el treball cooperatiu entre els nostres alumnes i despertar la curiositat a partir dels coneixements que ja tenen en quant al Sol i a les ombres que aquest fa a l’hivern i a l’estiu.
Establim un diàleg a partir del qual surten molts temes relacionats amb el Sol, les estacions, el dia i la nit… A partir de totes les exposicions sorgeixen moltes preguntes i ens quedem amb una per tal d’experimentar i portar-la a la pràctica per tal de donar-ne resposta.
L’objectiu és, a partir del plantejament d’una pregunta, poder donar-hi resposta i finalment culminar amb una presentació oral acompanyada d’un pòster i d’un power point, al Cosmocaixa, davant d’altres escoles, per tal de compartir vivències i aprenentatges.
Establim un diàleg a partir del qual surten molts temes relacionats amb el Sol, les estacions, el dia i la nit… A partir de totes les exposicions sorgeixen moltes preguntes i ens quedem amb una per tal d’experimentar i portar-la a la pràctica per tal de donar-ne resposta.
L’objectiu és, a partir del plantejament d’una pregunta, poder donar-hi resposta i finalment culminar amb una presentació oral acompanyada d’un pòster i d’un power point, al Cosmocaixa, davant d’altres escoles, per tal de compartir vivències i aprenentatges.
La pregunta que ha sortit en el grup és la següent:
Està el Sol igual d’alt a l’hivern que a l’estiu?
Un cop hem plantejat la pregunta, hi ha un gran debat entre els alumnes per intentar esbrinar com demostrar que les ombres son diferents segons el dia i l’hora. Busquem informació tant a dins com a fora de l’Escola i busquem la manera de poder comprovar-ho. Finalment arribem a la conclusió que fent un experiment amb les ombres podem trobar-hi alguna solució.Donem resposta a la pregunta:
Fem un patró d’ombres. Amb paper d’embalar pugem al terrat de l’Escola i enganxem un escuradents o palet, amb plastilina, en un extrem del paper. Assenyalem els punts cardinals en el mural.Mesurem les obres en 5 moments diferents del dia (9h, 11h, 13h, 15h, 16h) i així successivament un cop cada setmana durant 8 setmanes.Arribem a la conclusió que les ombres fan un patró: llarg, llarg, curt, curt, llarg.
Productes finals
Fer un patró d’ombres per intentar donar resposta i concloure la pregunta realitzada al principi.
Les finalitats de l’aprenentatge
- Aconseguir un coneixement més profund sobre el Sol i les ombres provocades per ell.
- Treball en equip i col·laboració entre ells.
- Respecte per les idees de tots els companys.
- Seguretat en el moment de l’exposició del tema.
Materials i eines necessàries
- Paper d’embalar.
- Llapis i retoladors.
- Plastilina.
- Un escuradents o un pal.
- Llanes de colors.
Reflexions dels mestres
És un tema molt interessant i motivador pels alumnes.
Hem hagut de fer un parell de modificacions ja que ens vam trobar amb alguns imprevistos: vam observar que en algun moment del dia algun edifici ens tapava el Sol i no podíem mesurar bé les ombres. Això ens va portar a fer uns petits canvis.